פיתוח אתר: PHP או Net.?

פורסם ב: 10/06/19 מאת: יובל בר אור ,

הוויכוח כמעט הוכרע, php או Net., מנהלי IT ומנהלי מערכות מידע בארגונים בדרך כלל מרגישים בנוח בסביבת מייקרוסופט המוכרת והוותיקה. לעומת זאת, PHP פחות מוכרת בסביבה הארגונית ולכן החששות גוברים כשעל המנהל להכריע בין הטכנולוגיות. שאלת הPHP vs. .Net היא שאלה שחוזרת על עצמה הרבה פעמים בשיחות עם מנהלי ה-IT. בפוסט הזה אפזר את מסך הערפל ואתן תשובות לשאלה המכריעה.

 

לפני שנתחיל, חשוב להבין שלמרות שהשאלה הזו רלוונטית עבור כל מי שמתכנן לפתח אתר עסקי, ההשוואה לא נכונה ברמה המקצועית. בעוד PHP היא שפת תכנות, ASP.net היא מסגרת עבודה (framework) שנותנת כלי פיתוח זמינים לבניית אתר ומערכות שונות.

כשמייקרוסופט הציגה לראשונה את net. ב-1994, מפתחים החלו לאמץ את "הילד הרע" של עולם התכנות, ו-PHP נתפסה כמרובעת ומיושבת יותר. למרות זאת, מעל שני עשורים ותהליך עקבי ומסיבי של מעבר הפיתוח מדסקטופ לווב, רוב הפיתוח למערכות מבוססות ווב, מפותחות עליה. לראייה, באתר הזה תוכלו לראות עדכונים יום-יומיים לפילוח השימוש בשתי השפות. נכון להיום, 82.5% מהאתרים צד-שרת משתמשים בPHP.

אז מה מטריד מנמרי״ם בארגונים שרוב המערכות שלכם מבוססות על מייקרוסופט?

אבטחת מידע – במקרה של פרצה ב-net. יש ״אמא ואבא״ למערכת שמתחייבים לתת מענה בפרק זמן קצוב. לטענתם אנשי מייקרוסופט, PHP היא שפה ללא חברה מנהלת ולכן פחות מאובטחת. אמנם לPHP אין את מייקרוסופט, אך היא קהילה גדולה ובינלאומית של אנשי מקצוע שמקדמים ומפתחים את השפה בקביעות. העובדה הזו הופכת ליתרון משמעותי בעולם הסייבר הדינאמי ומאפשרת טיפול מהיר ומקצועי בבעיות. כשנמצאות פרצות, הקהילה מתקנת וחוסמת אותן במיידי.  הפרצות שמתגלות, נחסמות תוך 24 שעות. פיתוח בקוד פתוח לא אומר שתהיו חשופים למפגעי סייבר.

התממשקויות עם הסביבה הטכנולוגית – חשש משמעותי שמנמרי״ם רבים מעלים נוגע ליכולת האינטגרציה של PHP עם מערכות נוספות בארגון. כיוון שPHP מגיעה עם סט רחב של יכולות התממשקות לכל מערכת, זו אינה בעייה. כיום, הרוב המוחלט של המערכות מתקשרות בהתבסס על ווב סרוויסים או api שהאינטגרציה אליהם היא פשוטה ומהירה גם עם PHP.

עלויות – פיתוח net. עולה כסף רב כיוון שהוא יושבת על השרתים של מייקרוסופט. מאידך, PHP היא חינמית ואף מאפשרת עדכון גרסאות ללא עלות. בנוסף, הקהילה משתפת פיתוחי קוד רבים, מה שמאפשר לחסוך בעלויות הפיתוח על סמך עבודתם של אחרים. במידה ותחליטו לפתח על בסיס PHP, העלויות יהיו נמוכות משמעותית.

גמישות עבור המפתח – בעוד net. מאפשרת מגוון רחב של אפשרויות פיתוח מורכבות וייחודיות (קלאסית לאפליקציות שהן Windows native למשל), מסגרות העבודה של PHP (בד"כ WordPress או Laravel) מקנות יותר כלי עבודה זמינים עבור הפונקציות הנפוצות (ומאפשרות חריגה מהן במידת הצורך). המשמעות היא שפיתוח בPHP מוגבל רק משפת התכנות הנבחרת, בניגוד ל-net. שמוגבלת מבחינות רבות.

מהירות לעומת ביצועים – נושא מורכב ומדובר שמושפע מפרמטרים רבים. קשה לפסוק חד משמעית מה עדיף, אך כיוון שאפשרויות ניהול המעבדים הן דינמיות וניתנות לשדרוג בעלויות נמוכות ובקלות, נושא הביצועים הופך לשיקול זניח.

סקיילביליות ויציבות – אחת הטענות המרכזיות של מייקרוסופט בתחילת הדרך, הייתה שPHP אינה יציבה. בעולם שבו שרוב המערכות הגדולות בעולם כמו פייסבוק, יוטיוב ויאהו, מבוססות PHP, טענה זו הופרכה.

לסיכום, PHP היא שפה שהומצאה כדי לתת מענה לפיתוח מהיר, קל וזול של מערכות מבוססות ווב.

כפי שניתן להבין, ברוב המקרים אני ממליץ ללקוחותינו לעבוד עם PHP. PHP מאפשרת גמישות רבה, הגנה מפני פרצות והורדת עלויות בצורה משמעותית. למרות כל הכתוב לעיל, גם PHP וגם net. יעשו את העבודה (ויעשו אותה היטב). בשורה התחתונה, הצלחת הפיתוח תלויה במומחיות הצוות ובהעדפות שלו.

מוזמנים לשאול אותי שאלות ולהתייעץ בתגובות. מבטיח לענות!
יובל.

footer footer

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

*שם מלא

דוא״ל

מספר טלפון