אחת ולתמיד
WORDPRESS או JOOMLA?

פורסם ב: 06/06/19 מאת: יובל בר אור

גו׳מלה או וורדפרס ?
הויכוח החם בעולם בניית האתרים השאיר אותך מבולבל? שומע דעות בעד ונגד שתי המערכות ולא מצליח לקבל החלטה?
לקחנו את שתי מערכות ה-CMS המובילות לנסיעת מבחן, בשביל לעזור לך להחליט איזו מערכת ניהול תוכן הכי מתאימה לך.
רוצה לדעת מה יצא? התשובה בפנים!

אז מה זה CMS?

כמעט כל האתרים המובילים משתמשים במערכת ניהול תוכן (Content Managment System – CMS) המאפשרת לבצע שינויים באתר מבלי להתעסק בפיתוח קוד ובתכנות. אם חשבת לבנות אתר או לשדרג אתר קיים, בוודאי יצא לך להיתקל באחת משתי מערכות ה-CMS המובילות בשוק: Joomla או WordPress.

שתי המערכות חינמיות ושתיהן יעשו עבודה מצוינת, אבל כנראה שרק אחת מהן מתאימה יותר לצרכים שלך. אז איך בוחרים בין השתיים?

Wordpress

WordPress היא מערכת ה-CMS הנפוצה ביותר בעולם (עליה מבוססים 52% מהאתרים ברשת). הסיבה לכך היא פשוטה – זוהי המערכת שנותנת את היחס הטוב ביותר בין נוחות ופשטות הממשק לבין גמישות רבה ומגוון רחב של אפשרויות עיצוב. למען האמת, ל-WordPress יש יותר אפשרויות עיצוביות מובנות מלכל מערכת CMS אחרת.

בשונה ממערכות אחרות, כמעט כל האפשרויות הללו ניתנות בחינם. בנוסף, הפלטפורמה בנויה כך שנדרשים פחות זמן, כסף וידע על מנת לבצע בה שינויים מורכבים. עבורך, כלקוח או כמפתח, המשמעות היא עלות נמוכה יותר.

אתרים מוכרים שאני אוהב ומבוססים על WordPress –

Walt Disney, BBC America

Joomla

Joomla מקנה אפשרויות דומות לאפשרויות ש-WordPress מקנה למשתמשים שלה. היתרון העיקרי של Joomla נעוץ בעובדה שהמערכת מבוססת על פיתוח ולכן השמיים הם הגבול. כשזה מגיע לעיצוב, ניתנת למפתחים יד חופשית כמעט לגמרי. מצד שני, היתרון הגדול של Joomla הוא גם החסרון הגדול שלה – אפילו ההטמעה של הפונקציה הבסיסית ביותר מורכבת מאד ודורשת זמן רב.

המערכת מסובכת, בייחוד אם משווים אותה לממשק הפשוט והאינטואיטיבי של WordPress. למרות הסיבוכיות שלה, אם נרצה לפתח אתר מורכב מאד, הכולל רשתות חברתיות (פורומים וקבוצות דיון), אינדקסים הכוללים תתי קטגוריות מרובות או היררכיה של גישת ניהול לאתר, Joomla היא הבחירה הנכונה.

אתרים מוכרים שאני אוהב ומבוססים על Joomla –

Ikea, eBay, Tree Hotel

אבטחה

החלטתי לדבר על הנושא הזה כחלק נפרד מההשוואה הכללית, כיוון שלכל מערכת יש את היתרונות והחסרונות שלה ואי אפשר להתייחס למערכת מסויימת מבלי להסתכל על התמונה המלאה. באופן כללי, כיוון שהרוב המכריע של אתרי האינטרנט מבוססים על WordPress, יותר אתרים שהם יעד לפריצה של האקרים בנויים על WordPress והגיוני שייפרצו יותר (לדוגמא – האתר של התעשייה הצבאית של ישראל, אותו בנתה Y&A, בנוי ב-WordPress וללא ספק יכול להיות יעד נחשק לפריצות).כשמשקללים את הסבירות לפריצה ואת הפערים העצומים בשימוש בממשקים, מגלים שבשתי המערכות יש את אותו אחוז הפריצות. נכון, Joomla אולי יותר מאובטחת בבסיסה, אך ל-WordPress יש קהילה פעילה יותר ששומרת מפני פרצות אבטחה בצורה טובה יותר.

בשורה התחתונה, עדיף לאבטח את האתר כמו שצריך באמצעות צוות מפתחים מוכשר ולא להסתמך על מערכת חיצונית כקו הגנה משמעותי. כמו תמיד, האקר עקשן יכול לפרוץ לאתר בכל מקרה וצוות מנוסה יתקן את הפירצה מהר מאד בכל מצב. בעייני, שתי המערכות עושות עבודה טובה במידה זהה בנושא האבטחה.

גילוי נאות

עד לפני 3 שנים, עבדתי אך ורק עם Joomla. אהבתי את האפשרויות הרבות שהתוכנה הקנתה וזלזלתי מאד ב-WordPress. בזמנו, היא נחשבה לפלטפורמה לבלוגרים בלבד ולא מאובטחת מספיק בשביל להחזיק אתר רציני של עסק.

ב-2014, WordPress שחררה עדכון ששינה לחלוטין את כללי המשחק. העדכון יצר אתרים מאובטחים מאד, שמסוגלים להחזיק אתרים מורכבים ומרשימים לא פחות מכל תוכנה אחרת. הממשק הנוח והאינטואיטיבי של WordPress חסך זמן ועלויות של פיתוח, וכצפוי, התעשייה אימצה בזרועות פתוחות את השדרוג. היה קשה לא לשים לב ל-Shift האדיר: הביקוש לאתרים מבוססי WordPress עלה בצורה דרמתית.  במקביל, מהצד הטכני, הקהילה המקומית של Joomla קפאה ולא סיפקה את התמיכה שסיפקה בעבר, כיוון שיותר ויותר מפתחים "זלגו" והתחילו לפתח על WordPress.

בסופו של דבר השתכנעתי והתחלתי לפתח יותר ויותר אתרים על WordPress. חיפוש מהיר ב-Google trends מראה ש-WordPress היא מערכת ה-CMS שהכי הרבה אנשים מחפשים בגוגל. שימו לב לעלייה הדרמטית ב-2014, סביב עדכון הליבה המשמעותי ששינה את כללי המשחק.

מגמות חיפוש WordPress מול Joomla בגוגל

אז איך בוחרים?

כמו שניתן להבין, עלויות הפיתוח הזולות בשילוב עם נוחות הממשק ואפשרויות העיצוב המגוונות שהוא מציע Out of the box, הפכו אותי מתומך נלהב של Joomla למעריץ של WordPress. יחד עם זאת, ההתלבטות בין שתי המערכות עולה כמעט בכל שיחה עם לקוח חדש, ולא בכדי. מטבע הדברים, כל מפתח יגיד שהמערכת שהוא עובד איתה היא הטובה ביותר, אך בסופו של יום לכל אתר ולכל לקוח יש צרכים שונים ממערכת ה-CMS.

לשתי המערכות יש את היתרונות והחסרונות שלהן, שהופכים אותן למותאמות יותר עבור מטרות שונות. שתי המערכות חינמיות וההתקנה של שתיהן היא פשוטה. Joomla יכולה לעשות כל מה ש-WordPress יכולה לעשות, ואף יותר מכך, אך זה מגיע על חשבון נוחות הממשק ומורכבות המערכת. אם ברצונך לבנות פורום או רשת חברתית, Joomla יכולה להתאים לך. בכל מצב אחר, בכנות, אני מעדיף לעבוד עם WordPress. הפשטות והנוחות של הממשק הופכות את העבודה לנוחה. זמן העבודה מתקצר בצורה משמעותית, ובעקבות כך גם העלויות שלך כלקוח.

בנוסף, WordPress כאמור מכילה הכי הרבה ערכות עיצוב ותוספים מובנים, כך שלמרות שהיא פחות גמישה מ-Joomla, ברוב המכריע של המקרים, היא עושה עבודה מצוינת ומאפשרת בנייה של אתרים מקוריים ומורכבים בהתאם לצורך. אמנם ההתלבטות קיימת, אך לדעתי התשובה פשוטה.

כמו תמיד, אתם מוזמנים לשתף את הכתבה עם הקולגות המתלבטים ולשאול שאלות בתגובות לפוסט. זהו דיון מעניין וחשוב, ואשמח לשמוע דעות לכאן או לכאן.

נתראה בפוסט הבא, יובל.

בואו נשוחח על הפרוייקט שלכם

מלא את הפרטים בטופס הבא ונחזור בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

שם מלא

טלפון

דוא"ל

footer footer

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

*שם מלא

דוא״ל

מספר טלפון