ובתפקיד המנכ"ל החדש…המנמ"ר!

פורסם ב: 16/05/19 מאת: יובל בר אור

בכתבה הראשונה בסדרה, דיברנו על כך שעם התקדמות המהפכה הדיגיטלית, המנמ"ר הופך להיות המועמד הטבעי לרשת את תפקיד המנכ"ל.ההתפתחות הטכנולוגיות מחייבת את המנמ"ר לנוע מתגובתיות לייזום ולאמץ חדשנות טכנולוגית בכדי לסלול את דרכו במעלה ההיררכיה הארגונית.איך מנצלים את ההזדמנות שטמונה בעידן הנוכחי והופכים ממנמ"ר למנכ"ל?

במאמר הקודם בסדרה, כתבתי על הפוטנציאל של בכירי ה-IT להפוך למנכ"לים. במהות תפקידו החדש, ה-CIO מכיר את כל הארגון לעומקו ועל כל היבטיו, מבחינה עסקית, תפעולית וטכנית. אז…מה בעצם מונע מהמנמ"ר להפוך למנכ"ל? אני מאמין שכל מנמ"ר יכול לנתב את עצמו במעלה הסולם ולהגיע להיות מנכ"ל, אם יתנהל בצורה חכמה ויעבור מצב של מתן מענה וכיבוי שריפות למצב של ייזום.

אז מה צריך לעשות בשביל להפוך להיות המנכ"ל הבא?
הנה 7 טיפים להצלחה:

ניהול התשתית השוטפת על טייס אוטומטי

התשתית נתפסת כלב פעילות המנמ"ר ואם היא לא תעבוד – גם המנמ"ר לא. אם העבודה השוטפת שלך מתבצעת כמו מכונה משומנת, תוכל לפנות אנרגיה לחדשות ולפרוייקטים ייזומים. בנוסף, המנכ"ל ידע שהוא יכול להיות שקט לגבייך ואתה תדע שדעתו עלייך חיובית.  למעשה, זו הנקודה הבסיסית ביותר שממנה כדאי לך להתחיל. לא כדאי להעמיס פרוייקטים נוספים לפני שהעבודה שלשמה גוייסת מתבצעת כמו שצריך ואפשר לקחת אחריות נוספת.

ייזום פרוייקטים 

הדרך הנכונה ביותר למצב את עצמך כמנהל יוזם ומוביל, היא יזום פרוייקטים טכנולוגיים בארגון. יש המון דברים ש CIO יכול ליזום בחברה ולהשפיע על האופי העסקי וגודל הפעילות של החברה – החל מטכנולוגיות ענן, CRM, אוטומציה בשיווק, נכסים דיגיטליים שיכולים להכפיל ולשלש את מחזור החברה… אם הלכת לאיבוד, דיגיטציה של תהליכים קיימים המאפשרת יעול תהליכים וחסכון בעלויות בהמשך הם נקודה נפלאה עבורך להתחיל ליזום בה. לוי הלוי ורון גריסרו הם דוגמא לשני מנמ"רים שהתקדמו לתפקיד המנכ"ל, ועשו בדיוק את זה.

לפתור כאב ארגוני-ניהולי

עליך להבין מה הן נקודות הכאב של הארגון ולנתב את מירב המאמצים בשביל למצוא פתרונות לנקודות הללו. נכון, כל מנכ"ל ישמח להגדלת המחזור השנתי, אך האם יש נושאים נוספים שלמנכ"ל שלך חשוב לקדם? האם עדיף ליזום הטמעת מערכת CRM חדשה בארגון, או להשקיע בפיתוח אבטחת המידע של האתר? כדאי לשים לב לב שהפרוייקטים שמנסים ליזום באמת תורמים לשורה התחתונה, ולא נעשים לצורך העשייה בלבד. יזום פרוייקטים רלוונטיים ימצב אותך כאדם שדואג לחברה, למטרותיה, לגדילתה ולהצלחתה.

סינרגיה תקציבית

כדי להיות מסוגל לעבוד על פרוייקטים טכנולוגיים משמעותיים שתורמים לחברה, צריך כסף. כמנמ"ר, עלייך ליזום ולהיות מעורב בבניית התקציב מהשלבים הראשונים, בשיתוף עם סמנכ"לים בחברה. כך תוכל להיות מעורב בתקציב שמגיע אלייך, ובנוסף דריכת הרגל תסייע בביסוס מעמדך. אני מאמין שמנמ"ר יכול וצריך להיות בעל ההשפעה הרבה ביותר בארגון על חלוקת המשאבים והתקציב. הדבר המרכזי שצריך להנחות אותך בחלוקת התקציב ובגיוסו זה הערך העסקי של כל פרויקט והתועלת שהוא מביא לארגון: ברגע שיהיה ברור שלעבודה שלך יש ערך עבור הארגון – הכסף כבר ימצא את דרכו אל הפרוייקט.

פוליטיקה ארגונית 

עלייך להיות להיות בקשר טוב עם מנהלי אגפים וחברי הנהלה שונים כגון סמנכ"לי תפעול, שיווק, כספים ומכירות.  פוליטיקה ארגונית היא דבר חשוב מאד, ועלייך להסתדר עם כמה שיותר אנשים בשביל שתוכל להתקדם, אבל בנוסף – יצירת קשרים קרובים עם קולגות תאפשר לך להבין את האתגרים שבפניהם הם עומדים וליזום עבורם פתרונות טכנולוגיים חדשניים, שיפשטו את עבודתם ואף יתנו להם הרחבה שהם לא חשבו עליה.

חשוב מאד – בהצגת פתרונות להנהלה, צריך לדאוג להצגה מקצה לקצה: כולל תקציב, לוח זמנים, ROI ואנשי המפתח בפרוייקט.נקודה נוספת בנושא הזה – זה המקום שלך לעשות יחסי ציבור מוצלחים לפעילות מחלקת ה-IT שאותה אתה מנהל.כבר חוללת מהפכה דיגיטלית בארגון ועשית עבודה מצויינת – וודא שמנהלים אחרים בארגון מודעים לכך!

קידום באגפים אחרים בארגון

מנמ"ר שמשכיל להתקדם בתוך הארגון ולנצל את הידע הטכנולוגי שלהם במחלקות אחרות, יוכלו לטפס בסבירות גבוהה גם לעמדות הנהלה מובילות בהמשך. במילים אחרות, זה המקום שלך להגיב מהר לשינויים בחברה ולקפוץ על ההזדמנויות הטמונות בהם. מסלולים אופייני לקידום כזה – מנמ"ר ממונה להיות חבר הנהלה ומנהל תפעול, מנמ"ר ממונה למנכ"ל של חברת בת חדשנית של חברה גדולה או של יחידה טכנולוגית וכו'.

ניהול סיכונים

חשוב מאד להסתכל על הדברים מלמעלה ולהפריד בין העיקר לתפל. נכון, אמנם כדאי תמיד להוביל את השינוי, אבל יותר חשוב לעשות זאת באופן חכם. למשל, בהיעדר נסיון בתחום, עדיף לפנות לספק חיצוני לצורך פרוייקט חדשני וגדול ולא לנהל עובדי in-house שיפתחו את המוצר מאפס. באותו אופן, לא תמיד צריך להמציא את הגלגל ולא כל מוצר חדשני הוא כדאי עבור הארגון. עדיף להבין מראש איך הפרוייקט אמור להועיל לארגון ולקצץ בעלויות בהמשך, בהתחשב בהוצאות הכרורות בפרוייקט כמובן – ולא להטמיע מוצר בגלל רושם עמוק שהוא "Innovative".

הזמנים משתנים - וגם הגדרת התפקיד

לסיכום, עד היום המועמדים העיקריים לתפקיד המנכ"ל היו סמנכ"לי המכירות והכספים – אך כיום, כשכבר ברור לכולם שהמנמ"רים הם דמויות המפתח בכל ארגון, מנהלי מערכות המידע הופכים להיות המועמדים הטבעיים לתפקיד המנכ"ל. במהות תפקידם החדש, יצטרכו בכירי ה-IT להפגין יכולות ניהוליות, עסקיות ואסטרטגיות בשביל לשרוד בארגון ולהתקדם לתפקידים בכירים יותר. לשם כך, מומלץ להסיט חלק מן האנרגיות ליזמות עסקית ופנים ארגונית, ולא להשאר כל העת במצב תגובתי בלבד.

מי שיצליח לעשות את השינוי הנדרש, יהפוך למועמד חזק לתפקיד המנכ"ל של הארגון.

זהו להיום! מקווה שהפקתם תועלת מהמאמר שלי. לחצו לקריאת הפוסט הקודם : על הפוטנציאל של בכירי ה-IT להפוך למנכ"לים

כמו תמיד, אתם מוזמנים לשאול אותי שאלות בתגובות ולשתף את החברים והקולגות בתכנים שלי!

יובל.

בואו נשוחח על הפרוייקט שלכם

מלא את הפרטים בטופס הבא ונחזור בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

שם מלא

טלפון

דוא"ל

footer footer

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

*שם מלא

דוא״ל

מספר טלפון