האם כדאי לי לבחור בפיתוח Insourcing או Offshore?

פורסם ב: 06/01/21 מאת: יובל בר אור , , , ,

כל פרויקט פיתוח, נוטה לדרוש משאבים רבים מהארגון. מחסור במפתחים מיומנים הביא חברות רבות לבחור להשתמש במיקור חוץ. במקרה הזה, יש שתי אפשרויות עיקריות:
שירותי פיתוח פנימי (in-sourcing) או שירותי פיתוח Offshore. 

 

האפשרויות הן רבות והפוטנציאל גדול, אך עדיין מדובר בתהליך אסטרטגי קריטי בחיי חברה. הבנת היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם הכרחי לקבלת ההחלטה המתאימה לצרכים שלכם.

מה הוא פיתוח Insourcing?


פיתוח Insourcing הוא שימוש בצוותי פיתוח מנוהלים, לטובת פרויקטי פיתוח ביניהם: פיתוח תוכנה, פיתוח אתר או פיתוח אפליקציות.
אף על פי שפיתוח Offshore הפך לפופולרי בשנים האחרונות, ארגונים רבים בוחרים להשתמש בצוותי פיתוח חיצוני מבית תוכנה בארץ אשר מנוהל על ידי הלקוח.

למה כדאי לכם לבחור בצוותי פיתוח מנוהלים?


ארגונים וחברות רבות בוחרים להשתמש ב Insourcing לפרויקטי פיתוח שונים, ויש כמה סיבות מרכזיות לכך: תחושת ביטחון בעבודה מול חברה מקומית בעלת אותן תקנות ופיקוח, צוות הפיתוח נמצא ומנוהל ע"י הלקוח ועובד אך ורק עבורו.

בואו ונפרט על היתרונות הללו, אשר יעזרו לכם להחליט איזה סוג של מיקור חוץ יתאים לכם.

 

בואו נשוחח על הפרוייקט שלכם

מלא את הפרטים בטופס הבא ונחזור בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

שם מלא

טלפון

דוא"ל

 

שיתוף פעולה פנים מול פנים

אין ספק שהיתרון הבולט ביותר הוא האפשרות לעבוד פנים מול פנים עם צוות הפיתוח, כאשר הצוות נמצא ומנוהל על ידי הגורמים המקצועיים בארגון ניתן לבנות מערכת יחסים קרובה, וכך לתקשר בצורה טובה יותר וליצור שיתוף פעולה פורה.

תקשורת ברורה

עבודה מול צוות פיתוח מנוהל מקל באופן ברור על התקשורת, הרי זה ברור, שאי אפשר להחליף תקשורת באותה השפה ובאותה התרבות.
תקשורת ברורה היא קריטית בכדי לוודא שהעבודה מול החברה האחרת היא יעילה, עומדת בלוח הזמנים שהוגדר, לפי הדרישות שהוגדרו ותסייע להבטיח שהפרויקט יניב את התוצאות הרצויות.

תהליכי עבודה יעילים

שימוש בצוותי פיתוח מנוהלים יבטיח תהליכי עבודה יעילים יותר, פרויקט פיתוח דורש משני הצדדים, הלקוח וחברת הפיתוח לעבודה זה לצד זה.
צוותי הפיתוח לא יוכלו להתקדם בעבודה ללא אישור של הלקוח, ברגע שעובדים מול צוות פיתוח Insourcing התקשורת מהירה יותר, ניתן לקבוע פגישות באותן שעות העבודה (כיוון שאין הפרשי שעות), צוותי העיצוב והפיתוח יוכלו לעבוד זה לצד זה ללא חסמי תקשורת.
ארכיטקטורת הפרויקט כולו דורשת תקשורת מצוינת, הבנת דרישות הפרויקט והבנת היעדים העסקיים של הלקוח, כל אלו יועברו באופן ברור כאשר התקשורת היא מול צוותי פיתוח מקומיים.

למה לא לבחור בפיתוח Insourcing?


כמובן, שלכל דבר יש גם חסרונות. לעומת היתרונות הברורים בפיתוח פנימי, בואו ונציג גם את החסרונות שבהם:

עלות גבוהה יותר

ככל הנראה, פיתוח באמצעות צוות פנימי יעלה יותר, וזאת כתוצאה מניסיון, איכות ומומחיות צוותי הפיתוח.
קחו בחשבון שצוותי פיתוח מומחים לרוב יבצעו את הפרויקט בצורה טובה שלא יתגלו בה תקלות, במקרים רבים כאשר בוחרים בפיתוח Offshore מתגלות בעיות ותקלות בתוכנה לאחר סיום הפיתוח, דבר המצריך תיקונים ובזבוז משאבים שהיו יכולים להיחסך.

בדקו היטב את החברה שתעבדו מולה

זהו לא ממש חסרון, אלא טיפ קטן מאיתנו אליכם. אל תצאו מנקודת הנחה שכל חברת פיתוח מקומית באמת משתמשת במפתחים מקומיים, עליכם לבדוק ולחקור את החברה שתעבדו מולה על מנת שתוכלו לסמוך עליה באופן מלא.
ישנן חברות פיתוח שיציגו את עצמן כמקומיות ומאחורי הקלעים ישתמשו בצוותי פיתוח Offshore כדי להוזיל עלויות, דבר כזה יכול לפגוע באיכות התוכנה ובאמינות של החברה.

מה הוא פיתוח Offshore?


פיתוח Offshore הוא שימוש במיקור חוץ עם ספקים זרים, שירותי פיתוח תוכנה מצוותי פיתוח הממוקמים בהודו, סין או אוקראינה.

הבחירה בצוותי פיתוח זרים הפכו פופולריים ונגישים יותר בשנים האחרונות בעקבות תהליכי הגלובליזציה, אשר קידמו את הטכנולוגיה במדינות אלו כך שהן תואמות לכל מדינה מפותחת אחרת.

למה כדאי לבחור בפיתוח Offshore?


עלות נמוכה יותר

ברוב המקרים, מה שיכריע את הבחירה בין פיתוח Insourcing לפיתוח Offshore הוא העלות, אף על פי שנראה שהמשאבים בעבודה מול צוותי פיתוח זרים גדולים יותר, הם עדיין נותרים נמוכים.
כיוון שחברות רבות בעיקר בארה"ב בוחרות להשתמש בצוותי פיתוח זרים ממדינות כמו סין, רוסיה ופקיסטן הם מתמחים בתחומי פיתוח שונים ומצטיירים כמומחים. יכול להיות שיהיה קל יותר למצוא צוות פיתוח המתמחה בתחום הפרויקט שלך במדינות זרות, אך לא בטוח שהם אכן בעלי היכולות הנדרשות לפרויקט, דבר אשר עלול לגרום לעיכובים ובזבוז משאבים.

כוח עבודה גדול

צוותי פיתוח Offshore יהיו בעלי כוח עבודה גדול יותר מחברות מקומיות מכמה סיבות: אוכלוסיה גדולה יותר, יותר עובדים בכל חברה וחברה
שכר נמוך, כוח עבודה זול יותר, עובדים בסטנד ביי לקראת הפרויקט הבא

כל הגורמים הללו תורמים לכח שכוח העבודה בחברות זרות הוא גדול יותר, ומכאן- ניתן לספק פרויקטים באופן מהיר יותר. אבל שוב, חשוב לזכור, בפרויקט פיתוח מה שחשוב הוא האיכות ולא הכמות.

תחזוקה שוטפת

כפי שאמרנו, רוב הארגונים לא מחזיקים צוותי פיתוח In House, לכן גם תחזוקה של פרויקטים דורשת משאבים שניתן לקבל דרך מיקור חוץ.
לחברות Offshore יש גישה לצוות גדול של מפתחים בעלי תחומי התמחות שונים, לכן בעלות נמוכה, הם יכולים לספק תחזוקה שוטפת עבור פרויקטים.

למה לא לבחור בפיתוח Offshore?


אמנם יש כמה יתרונות ברורים בבחירה בצוותי פיתוח זרים, רובם בעיקר קשורים בתקציב. אך ישנם מספר חסרונות בולטים שיש לקחת בחשבון כאשר בוחרים בצוות פיתוח זר, ביניהם:

אי עמידה בציפיות ועיכובים

רוב חברות ה Offshore יציעו פתרון אופטימלי עבור הצעת מחיר נמוכה מאוד, אך ישנה סבירות גבוהה שאיכות המוצר הסופי לא תעמוד בציפיות שלכם כלל.
תארו לעצמכם מצב שהשקעתם משאבים רבים בפיתוח תוכנה Offshore ולאחר עבודה ממושכת של כמה חודשים תגלו שהתוכנה לא תואמת את הציפיות שלכם, במצב כזה תצטרכו להשתמש שוב בשירותי פיתוח תוכנה שיקודדו את המערכת מחדש, דבר אשר מעכב את השקת הפרויקט ויגזול מכם זמן ובעיקר כסף.

הבדלים תרבותיים

הבדלים תרבותיים יכולים להוות חסמי תקשורת בפני עצמם, אנחנו כישראלים, אוהבים לעבוד מול ישראלים, ניתן להשתמש בביטויים ובטרמינולוגיה כדי להעביר את המידע בצורה קלה וברורה.  כאשר עובדים מול חברות מתרבות שונה וממדינה אחרות, הדברים עלולים להתפרש בצורה שגויה אשר יגרמו לאי הבנות ובלבול.

יתרה מכך, הבדלים תרבותיים ישפיעו באופן רב על תכנון הפרויקט. פתרון אתגרים הוא חלק חשוב בפרויקטי פיתוח ובמקרים רבים, צוותי פיתוח זרים יציעו פתרון לבעיות אשר אינן תואמים את קהלי היעד של החברה ואת זהות המותג.

הפרשי השעות בין המדינות

אם חסם התקשורת והבדלי התרבות לא הספיקו, בואו נדבר על הפרשי השעות.
חברות Offshore רבות נמצאות במזרח, כך שהפרשי השעות יהוו אתגר בפני עצמם, אף אחד מאיתנו לא רוצה לקבוע שיחת זום ב 3 לפנות בוקר.
מעבר לכך, במקרים רבים תצטרכו להמתין יום שלם על מנת לקבל תשובה לשאלה או בעיות שהעלתם, דבר המקשה ומעכב את התקדמות הפרויקט.

מומחיות וניסיון צוותי הפיתוח

כאשר בוחרים בחברת Offshore, אינכם יכולים לשלוט במי הם מפתחי התוכנה, כלומר אתם מסתמכים על החברות שיעסיקו מפתחים מוסמכים ומומחים בתחום.
ברוב המדינות הזרות אין כמעט פיקוח בכל הקשור לפיתוח תכונה, דבר אשר עלול לגרום להעסקת מפתחים לא מוסמכים וללא ניסיון, פגיעה בחוקי IP וזכויות יוצרים. תארו לעצמכם שלאחר סיום פרויקט פיתוח, התוכנה שפיתחתם לא תהיה ראויה לשימוש.

תחלופת כוח אדם

צוותי הפיתוח בחברות Offshore "קופצים" בין פרויקט אחד לשני, דבר הגורם לאי עקביות.
המפתחים בחברות אלו לא ימתינו עד שיצוותו אותם לפרויקט חדש, הם יעבדו על כל פרויקט שאפשר על מנת להמשיך ולעבוד.
היבט חשוב בעבודה במיקור חוץ היא התקשורת, כאשר צוות הפיתוח משתנה בכל רגע, קשה לשמור על מערכת יחסים יציבה, בכל פעם יש להסביר ולהדריך חברי צוות שונים, כאשר ארגון בוחר להשתמש במפתחים חיצוניים הם מחפשים יציבות ובחברות Offshore קשה למצוא זאת.

פיתוח Insourcing לעומת פיתוח Offshore


בסופו של דבר, הסיבה שחברות בוחרות בצוותי פיתוח זרים Offshore היא חסכון במשאבים. עם זאת, עליכם לחשוב פעמיים על כך.

ראשית, יש סיכוי גבוה שאיכות התוכנה לא תהיה גבוהה כמו שציפיתם שתהיה. שנית, אולי כלל לא תחסכו כסף, במקרה והתוכנה לא תהיה טובה מספיק, יהיה עליכם לקודד אותה מחדש ולהוסיף עלויות שאף יכולות לחרוג מהתקציב שהגדרתם לפרויקט.
ראוי גם לציין כי אחת הסיבות שפיתוח Offshore נראה זול הוא לא רק בעקבות העסקת מפתחים פחות מיומנים, אלא גם כי במקרים מסוימים, במדינות אלו יש היעדר חוקי עבודה הוגנים. לכן, בדקו היטב את חברת הפיתוח שתעבדו מולה כך שלא תתרמו בעקיפין לשיטות עבודה לא מוסריות.

שמירה על זכויות יוצרים


אחד הנושאים החשובים ביותר שיש לבדוק הוא זכויות יוצרים. במקרים מסוימים, חברות Offshore עשויות לא לציית לחוקי זכויות היוצרים וה IP של ישראל. חוסר התאמה זה נגרם מחוסר היכרות עם החוקים, מחסור בגורמים אשר מפקחים על פיתוח תוכנות, או חוסר אכפתיות.

זכרו, גם במידה ופיתחתם את התוכנה במדינה זרה, היא עדיין צריכה להקפיד על חוקי זכויות היוצרים ו IP במדינתכם, וודאו שאתם שואלים לגבי חוקים אלה ומה התייחסותם אליהם.

לסיכום,


בנימה אישית, פיתוח פנימי Insourcing הוא הבחירה הנכונה לפרויקט שלך. עם זאת, הבחירה בין פיתוח פנימי ל Offshore תלויה מאוד בצרכי הפרויקט שלכם.

אם מדובר באפליקציה מורכבת ובהתאמה אישית והיקף התקציב אינו מדאיג במיוחד, פיתוח מקומי הוא הבחירה בשבילכם. אם מדובר בפרויקט פשוט: שיפור בתוכנה קיימת או עבודת תחזוקה, תוכלו לבחור בפיתוח עם ספקים זרים.
לפני החלטה כה חשובה לפרויקט שלכם, בדקו וחקרו אודות החברה שתעבדו מולה, בכל זאת מדובר בשותף שילווה אתכם לאורך כל הדרך.

footer footer

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

*שם מלא

דוא״ל

מספר טלפון