ובתפקיד המנכ"ל החדש…
ה-CIO!

פורסם ב: 05/06/19 מאת: יובל בר אור

ההתפתחות המהירה של תפקיד ה-CIO והמנמ"ר מונעת על ידי שינוי יסודי בטכנולוגיה ומקומה בעולם העסקי.מנהלי מחלקת ה-IT נדרשים לאמץ חדשנות ולהתגבר על אתגרים במטרה להאיץ תהליכים עסקיים. איך מנצלים את ההזדמנות והופכים ממנמ"ר למנכ"ל?

די מדהים שבזמן קצר השתנו מיקומו ועוצמתו של ה-CIO במדרג הארגוני.

כל תהליך ארגוני ועסקי שההנהלה מעוניינת להוביל מחייב את מעורבותו ואף את הנהגתו של ה-CIO, כאשר הוא האחראי על הבחירה, ההטמעה והניהול השוטף של המהלך שמתרחש.

  • ההנהלה רוצה לשדרג יחסי לקוח? רוצים CRM? ה-CIO יוביל את התהליך.
  • ההנהלה רוצה לשדרג את ניהול המלאים? רוצים ERP? ה-CIO יוביל את התהליך.
  • ההנהלה רוצה להגביר מכירות ולעבור למכירות און-ליין? ה-CIO יוביל את התהליך.
  • רוצים פורטל פנימי? ה-CIO יוביל את התהליך.
  • רוצים פורטל שותפים? ה-CIO יוביל את התהליך.

 

רק בחודש שעבר התבשרנו כי לוי הלוי, שכיהן בארבעת השנים האחרונות כמנמ"ר של בנק דיסקונט, מונה למנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל.

הנה זה מתחיל – המגמה ברורה, לא?

כיוון חדש - שינוי הגדרת תפקיד המנמ"ר

אין ספק שזו תקופה מרגשת עבור אנשי ה-IT – הגיע תור הזהב של מחלקת מערכות מידע. טכנולוגיות חדשות פורצות לשוק ומונגשות במהירות ובעלויות נמוכות. עוד לא ידענו תקופה שבה קל כל כך להפיק אינפורמציה חדשה על הארגון ומתוכה להסיק תובנות חדשות המאפשרות שיפור משמעותי בפעילות עסקית הן מבחינת יעילות תפעולית והן מבחינת מגוון הפלטפורמות בעזרתן ניתן להגדיל הכנסה.

שילוב של טכנולוגיות Big data ,IoT ,Machine Learning, מחשוב ענן, רובוטיקה, שרתים וירטואליים, טלפונים חכמים ועוד – כיום ארגונים יכולים להגיב מהר לכל דרישות השוק בשל הגמישות הטכנולוגיות הקיימות וזמינות כיום בלחיצת כפתור – ועל כל המערך הזה חולש ה-CIO.

באופן מסורתי, מילאו מנהלי מערכות המידע תפקיד של גישור וניהול התמיכה הטכנית, במקביל למאמץ מתמשך לטיוב התהליך ולחיסכון בעלויות. משום כך, הפך ה-CIO לאדם מרכזי המעורב בתהליכים רבים בארגון: יש לו את הידע הטכנולוגי הנדרש עבור כמעט כל פרוייקט ובנוסף הוא בעל הראייה המערכתית והנסיון הנדרשים בתפקידים בכירים.
המפגש בין שני העולמות הללו מאגד תחתיו הזדמנויות רבות עבור מי שעומד בראש מחלקת ה-IT. מנהלי מערכות המידע הם אנשי מפתח בהנהלה ותפקידם גדל ומתרחב עם הזמן.

במרוצת השנים, הטכנולוגיה הפכה לגורם מרכזי המאפשר יוזמות וקידום חדשנות בארגון. כדי לשמור על מהירות התגובה של הארגון וקידום חדשנות עסקית, על מנהלי מערכות המידע לעמוד בחוד החנית, לזהות הזדמנויות חדשות ולהשיג תקציבים לפיתוח מענה מהיר יותר מן המתחרים. כתוצאה מכך, המיקוד של מערך התמיכה עובר ממתן שירות ותגובה בתוך הארגון לתמיכה בלקוחות חיצוניים עם דגש על יצירת הזדמנויות עסקיות חדשות.

הדיגיטציה בתעשייה הקמעונאית יצרה ומייצרת הזדמנות עצומה עבור צוותי IT ומנהלי מערכות המידע לתרום בתחום זה.מנמ"ר או CIO שידע לנצל את ההזדמנות הגלומה בסיטואציה ולמנף אותה לטובתו, יוכל להשתלב בתפקידים בכירים יותר בארגון בהמשך הדרך. שבעים וחמישה אחוזים (75%) מהגורמים המובילים בטכנולוגיה ציינו כי מערכות המידע עוברות כעת את השינוי ההיסטורי הגדול ביותר של פונקציית המפתח שלהן. משמעותו של השינוי הטכנולוגי הדרמטי הוא, במובנים רבים, שינוי בהגדרת התפקיד של ה-CIO והמנמ"ר.

בשנים הקרובות, מנהלי מערכות המידע ימשיכו להתמודד עם אתגרים טכנולוגים חדשים, אך במקביל יהיה עליהם להמשיך ולהתאים את עצמם לשינויים הטכנולוגים שמתרחשים תדיר, ולהוביל את הארגון אל עבר אופק טכנולוגי וחדשני שיסייע בפתיחת דלתות עסקיות. מנהלי מערכות המידע צריכים לעזוב את הגישה המסורתית של תגובה בלבד, ולהפוך לשותפים מלאים היוזמים תהליכים כלל ארגוניים. הגדרת תפקידו החדשה של ה-CIO כוללת עתה פירוק מחסומים, שיפור הניהול ופיתוח מודלים עסקיים חדשניים שיביאו להגדלת הכנסות.

בד בבד, לצד תפקידה האסטרטגי המתהווה, מחלקת ה-IT ממשיכה למלא את תפקידה המסורתי: מתן מענה ותמיכה למערכות הטכנולוגיות המשרתות את הארגון ואת לקוחותיו, בניצוחו של המנמ"ר כמובן. מנמר"ים עדיין אחראים ליישום טכנולוגיות ולהשלמת פרוייקטים הקשורים למחלקות אחרות ועליהם לעשות זאת בזמן תוך עמידה בתקציב קפדני.
במילים אחרות, המעבר לאסטרטגיית ייזום עדיין מחייב המשך תגובתיות.

מיטיבי הלכת וודאי מזהים כאן פן נוסף – בעמדת המפתח שבה נמצא ה-CIO, הוא מהווה גורם שמפגיש בין אנשים, משיג ערך מוסף אמיתי עבור הלקוחות ומשפר את חווית הלקוח של הארגון.  במילים אחרות, לתפקיד מתווסף פן שיווקי. מי שעד כה עמד מאחורי הקלעים, עומד כעת בחזית ומייצג את החברה למול הלקוחות.

האם ה-CIO הוא המועמד הטבעי לתפקיד המנכ"ל?

כידוע, האות "I" בשם התפקיד יכולה להתפרש בכמה כיוונים. Information, Integration, Intelligence, Infrastructure – המגוון של הפונקציות שממלא ה-CIO גדל משנה לשנה, וכך גדלה גם חשיבותו בתוך הארגון. במהות תפקידו החדש, ה-CIO מכיר את כל הארגון לעומקו ועל כל היבטיו, מבחינה עסקית, תפעולית וטכנית. כדי להישאר רלוונטיים בתפקיד, נדרש שינוי בתפיסה העצמית של תפקיד מנהל מערכות המידע – על ה-CIO להסיט חלק מן האנרגיות שלו ליזמות עסקית ופנים ארגונית, ולא להשאר כל העת במצב תגובתי בלבד.


CIO יצטרכו להפגין הבנה ניהולית מעמיקה יותר של הארגון בו הם עובדים, ולהראות שיש להם את החוש העסקי הנדרש כדי למקם את ה- IT בלב כל החלטה עסקית. מי שיצליח לעשות את השינוי הנדרש, יהפוך למועמד חזק לתפקיד המנכ"ל של הארגון.

זהו להיום!

מקווה שהפקתם תועלת מהמאמר שלי. מוזמנים לשאול אותי שאלות בתגובות ולשתף את החברים והקולגות בתכנים שלי!

יובל.

בואו נשוחח על הפרוייקט שלכם

מלא את הפרטים בטופס הבא ונחזור בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

שם מלא

טלפון

דוא"ל

footer footer

רוצים לשמוע עוד?

מלאו את הפרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם האפשרי
אפשר גם להתקשר אלינו: 09-773-4300 או לכתוב מייל: office@yna.co.il

*שם מלא

דוא״ל

מספר טלפון